Tilti ir stratēģiski nozīmīgas būves, kas savieno divus krastus. Tiem nepieciešama pastāvīga uzraudzība un kopšana. Bez tiltiem mēs būtu ierobežoti laikā, telpā un iespējās. Diemžēl patlaban no valsts pārziņā esošajiem gandrīz 1000 tiltiem ceturtā daļa ir sliktā, bet 150 – ļoti sliktā stāvoklī. Šīs būves noveco un bojājas ne tikai no augšas, bet arī no apakšas – drūp, rūsē un deformējas. Daļu no tiltiem būtu nepieciešams nekavējoties slēgt vai būtiski ierobežot satiksmi.

Valsts budžeta finansējums jau daudzus gadus tiltu sakārtošanai ir nepietiekams. Tādēļ biedrība „Latvijas Ceļu būvētājs” (LCB) aicina sabiedrību iepazīties ar daļu sliktā stāvokli esošo valsts tiltu, pirms tie nav sabrukuši pavisam.

Lai mudinātu cilvēkus ieskatīties patiltēs, zem sliktā stāvoklī esošajiem valsts tiltiem ir izlikti spēles elementi – Geocaching slēpņi, kuros ir iespēja uzzināt vairāk gan par konkrētajiem tiltiem, gan par to apkārtni.

Patlaban Geocaching slēpņi ir ievietoti 12 patiltēs Vidzemē, Kurzemē un Zemgalē, taču divu nedēļu laikā ir plānots šo sarakstu papildināt ar valsts tiltiem arī Latgales reģionā. Vasaras periodā ir apsekoti valsts tilti, taču biedrība ir pārliecināta, ka līdzīga situācija ir arī ar daļu pašvaldību tiltu – finansējums trūkst kā vieniem, tā otriem.

Patlaban slēpņi ir izvietoti zem šādiem valsts tiltiem:

•             Tilts pār Braslu (Plācis – Eiķēnu grants karjers), autoceļš V324, Pārgaujas novads, Straupes pagasts

•             Tilts pār Gauju (Drustu stacija – Zosēni), autoceļš V304, Jaunpiebalgas novads, Zosēnu pagasts, 3.3 kilometrs

•             Tilts pār Viesīti (Vecumnieki–Nereta—Subate), autoceļš P73, Viesītes novads, Viesītes pagasts, 29.4 kilometrs

•             Tilts pār Situ (Gulbene – Balvi), autoceļš P35, Balvu novads, Kubuļu pagasts, pie Kurnas ciema

•             Tilts pār Sesavu (Mežciems – Staļģene – Stūrīši), autoceļš V1071, Jelgavas novads, Jaunsvirlaukas pagasts

•             Tilts pār Ranku (Ogre – Viskaļi), autoceļš V996, Ogres novads, Ogresgala pagasts, 10. kilometrs

•             Tilts pār Abavu (pievedceļš Ķīšu pansionātam), autoceļš V1485,Tukuma novads, Jaunsātu pagasts, 0.6 kilometrs

•             Tilts pār Kaldabruņu (Ilūkste- Bebrene – Birži) autoceļš P72, Jēkabpils novads, Kaldabruņas ciems, 22.9 kilometrs

•             Tilts pār Bērzauni (Pļaviņas – Madona), Madonas novads, Bērzaunes pagasts, 26.7 kilometrs

•             Tilts pār Pededzi (Gulbene – Balvi – Krievijas robeža, pie Litenes), autoceļš P35, Gulbenes novads, Litenes pagasts, 18.6 kilometrs

•             Tilts pār Iecavu (Ozoļgaiļi – Zālītes stacija), autoceļš V1009, Iecavas novads, Zālītes ciems, 2.210 kilometrs

•             Tilts pār Sidrabi (Dobele – Bauska, pie Elejas), autoceļš P103, Jelgavas novads, Elejas pagasts, 38.1 kilometrs

Reizēm šķiet, ka LCB pūliņi pievērst lēmumpieņēmēju uzmanību drausmīgajam tiltu stāvoklim ir kā saucēja balss tuksnesī. Tādēļ arī sabiedrība ir aicināta būt aktīva un runāt par tiltu slikto tehnisko stāvokli – esot pie konkrētā objekta, pašiem uzņemt tiltu foto, ievietot tos savā Facebook vai Twitter konta profilā ar atsauci #BedigieTilti, ierakstā atzīmēt @LatvijasCeluBuvetajs (Facebook) vai @Biedriba_LCB (Twitter) un dažos vārdos raksturot tiltu stāvokli. Ziņot par sliktā stāvoklī esošajiem tiltiem sociālajos tīklos var ne tikai slēpņošanas spēles entuziasti, bet arī ikviens interesents.

LCB atgādina: tilti ir sliktā stāvoklī un patiltes – ne vienmēr viegli pieejamas. Tādēļ ikviens slēpņu meklētājs ir aicināts būt uzmanīgs un piesardzīgs, padomājot par savu drošību. Noderēs apavi ar neslīdošām zolēm un reizēm – arī ķivere.

Renāte Linuža,
“P.R.A.E. Sabiedriskās attiecības”