Valsts un pašvaldību vienotajos klientu apkalpošanas centros (VPVKAC) visā Latvijā iedzīvotāji var vērsties, lai pieprasītu 34 Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) pakalpojumus. Visbiežāk iedzīvotāji vēlas pieteikties slimības pabalstam, apbedīšanas pabalstam un pabalstam saistībā ar laulātā nāvi, kā arī pakalpojumiem personām ar invaliditāti, liecina VSAA apkopotie dati.

Kopumā 2019. gada desmit mēnešos vienotajos klientu apkalpošanas centros saņemti 9 tūkstoši iesniegumu slimības pabalsta piešķiršanai, kas ir 2,5% no kopējā šādu iesniegumu skaita.

Kā norāda VSAA, vienotie klientu apkalpošanas centri atrodas tuvāk iedzīvotāju dzīves vietām, tādēļ ir ērtāk nokļūt un pieteikties pabalsta saņemšanai. Tā, piemēram, VPVKAC saņemti 10% no visiem pieteikumiem apbedīšanas pabalstam vai pabalstam mirušā laulātajam. Savukārt invalīda kopšanas pabalsta vai transporta kompensācijas saņemšanai vienotajos klientu centros pieteikti 7,5% no kopējā iesniegumu skaita.

Tāpat VPVKAC darbinieki arī konsultē un māca klientiem, kā pašiem sagatavot iesniegumus elektroniski, izmantojot portālu Latvija.lv. Bet tie, kas nevēlas izmantot tehnoloģijas vai arī personas, kam nav internetbankas vai cita elektroniskās identifikācijas līdzekļa, aktīvi izmanto e-asistenta pakalpojumus. E-asistents ir VPVKAC darbinieks, kuram klients savā vārdā uztic pieteikt vienu konkrētu VSAA pakalpojumu.

VPVKAC ir pakalpojumu sniegšanas vietas 85 pašvaldībās, kurā vienuviet iedzīvotājs var pieteikt vairāku valsts un pašvaldības iestāžu, tai skaitā VSAA pakalpojumus. VPVKAC izveide Latvijā tika uzsākta 2015. gadā. Tāpat šajos klientu apkalpošanas centros var saņemt konsultācijas par e-pakalpojumiem un praktisku palīdzību darbam ar datoru, internetu, jautājumos par e-adreses izveidi u.c. Visu VPVKAC adreses var atrast portālā Latvija.lv sadaļā “Vienotie pakalpojumu centri”.

Palīdzību e-pakalpojumu lietošanā var sniegt arī digitālie aģenti – īpaši sagatavoti speciālisti – valsts un pašvaldību iestāžu pārstāvji (tai skaitā VPVKAC darbinieki), bibliotekāri, skolotāji, kas pastāstīs un parādīs, kā darboties e-vidē un saņemt e-pakalpojumus. Sev tuvāko digitālo aģentu var atrast Digitālo aģentu kartē.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) apkopotie dati liecina, ka 2019. gada desmit mēnešos VPVKAC sniegti 81 264 pakalpojumi, no tiem par VSAA kompetencē esošajiem jautājumiem – vairāk nekā 14 800, bet e-asistenta pakalpojums izmantots 5430 reizes.