Statuss:
Īstenošanā
Logo_izglītības projekts Maija

Projekta mērķis

Projekta mērķis ir izveidot un attīstīt vienotu un stratēģiski pārraudzītu profesionālā atbalsta sistēmu valsts, pašvaldību un izglītības iestāžu līmenī mācību procesa kvalitātes pilnveidei vispārējā un profesionālā izglītībā, veicināt izglītojamo izcilību un nodrošināt metodiskā atbalsta materiālus pedagogiem. 

Projekta īstenošanas ilgums

2024. gada janvāris – 2029. gada augusts.

Projekta sadarbības partneri

  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Latviešu valodas aģentūra
  • Valstspilsētu un novadu pašvaldības vai to apvienības
  • Profesionālās izglītības iestādes, kas atrodas nozares ministrijas vai citas ministrijas pakļautībā, nodrošina metodiskā darba virsvadību un īsteno vidējās pakāpes profesionālās izglītības programmas.  

Projekta finansējums

Projekta kopējais pieejamais finansējums ir EUR 49 731 514, tai skaitā ESF+ finansējums – EUR 42 271 786 apmērā un valsts budžeta finansējums – EUR 7 459 728 apmērā. 

Projekta mērķa grupas:

  • Pašvaldības un valsts pārvaldes iestādes -  atbildīgas par pedagogu profesionālās kompetences pilnveides koordinēšanu un īstenošanu, izglītības satura īstenošanu un pārraudzību, latviešu valodas apguves atbalsta nodrošināšanu, vispārējās un profesionālās izglītības kvalitātes novērtēšanu, kultūras un radošās industrijas izglītības politikas īstenošanu. Projekta īstenošana dos iespēju Valsts izglītības attīstības aģentūrai (turpmāk – VIAA) paaugstināt darbinieku un citu iesaistīto personu profesionālo kapacitāti un radīt jaunas paaudzes mācību satura dokumentus efektīvai mācību satura un pieejas īstenošanai, metodiskajam nodrošinājumam. Tiks stiprināta VIAA institucionālā kapacitāte, aprobētas jaunas formas pārmaiņu komunikācijai un ieviešanai, sadarbības un sociālo partneru iesaistei. Par latviešu valodas apguves atbalsta nodrošināšanu atbildīgā iestāde - Latviešu valodas aģentūra. Izglītības un zinātnes ministrija  pildīs sadarbības partnera funkciju attiecībā uz digitālajām platformām – informācijas sistēmām, kur IZM saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto ir šo sistēmu pārzinis. Valstspilsētu un novadu pašvaldības, īstenojot sadarbības partnera pienākumus, veido nozīmīgu projekta mērķgrupu vienotas un stratēģiski pārraudzītas profesionālā atbalsta sistēmas izveidei (t.sk. pašvaldību izglītības pārvaldes, to izglītības speciālisti).
  • Izglītības iestādes, kuras īsteno vispārējās izglītības programmas pirmsskolas, pamata vai vidējās izglītības pakāpē; izglītības iestādes, kuras īsteno profesionālās izglītības programmas pamata vai vidējās izglītības pakāpē; izglītības iestādes, kuras īsteno profesionālās ievirzes izglītības programmas pamata vai vidējās izglītības pakāpē vai interešu izglītības programmas, tai skaitā nozaru eksperti, konventu pārstāvji, darba vidē balstītu mācību īstenotāji uzņēmumos, nozares eksperti, kuri iesaistīti profesionālās izglītības satura attīstīšanā un vērtēšanā, pašvaldību izglītības speciālisti, profesionālā atbalsta īstenošanā iesaistītie speciālisti, izglītojamie.
  • Izglītības iestāžu pedagogi, izglītības iestāžu vadības komandas (izglītības iestāžu vadītāji, direktori, to vietnieki) un citas izglītības programmu īstenošanā un ieviešanā iesaistītās personas, tai skaitā mācīšanās konsultanti, mentori un metodiķi, interešu izglītības un profesionālās ievirzes izglītības pedagogi, atbalsta personāls (psihologi, logopēdi, sociālie pedagogi, pedagogu palīgi, bibliotekāri, karjeras konsultanti, speciālie pedagogi u.c.), darba vidē balstītu mācību īstenotāji uzņēmumos, nozares eksperti, kuri iesaistīti profesionālās izglītības satura attīstīšanā un vērtēšanā, pašvaldību izglītības speciālisti un profesionālā atbalsta īstenošanā iesaistītie speciālisti.
  • Izglītības iestāžu, kuras īsteno vispārējās izglītības programmas pirmsskolas, pamata vai vidējās izglītības pakāpē,  izglītības iestāžu, kuras īsteno profesionālās izglītības programmas pamata vai vidējās izglītības pakāpē; izglītības iestāžu, kuras īsteno profesionālās ievirzes izglītības programmas pamata vai vidējās izglītības pakāpē vai interešu izglītības programmas izglītojamie.

Projektā plānotās darbības:

1. Vienota un stratēģiski pārraudzīta profesionālā atbalsta nodrošināšana visās mācību jomās un izglītības darba īstenošanas aspektos vispārējā un profesionālā izglītībā valsts līmenī, izmantojot esošos profesionālā atbalsta tīklus un koordinējot iesaistīto pušu sadarbību. 

2. Profesionālā atbalsta nodrošināšana visās mācību jomās vai mācību priekšmetos un izglītības darba īstenošanas aspektos vispārējā izglītībā pašvaldību līmenī, stiprinot profesionālā atbalsta īstenošanas praksi pašvaldībās un sadarbību ar profesionālās izglītības iestādēm vispārējās izglītības mācību satura īstenošanā.

3. Vietēja un starptautiska mēroga profesionālā atbalsta nodrošināšana izglītības iestāžu līmenī, tai skaitā mērķēts profesionālais atbalsts profesionālām vidusskolām, tehnikumiem, koledžām un mākslu izglītības kompetences centriem, kas īsteno vidējās pakāpes profesionālās izglītības programmas un nodrošina metodiskā darba virsvadību savas nozares profesionālās izglītības satura īstenošanā, profesionālās izglītības mācību satura sasaistē ar vispārējās izglītības mācību saturu, un mācības pedagogiem un citām izglītības programmu īstenošanā, profesionālā atbalsta īstenošanā, izglītības satura attīstīšanā un vērtēšanā iesaistītajām personām.

4. Vispārējās izglītības metodiskā atbalsta materiālu izstrāde vai adaptācija, tai skaitā aprobācija, recenzēšana, publicēšana  un uzturēšana, ievērojot pirmsskolas izglītības vadlīnijās un valsts pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības standartos noteikto, kā arī identificētās izglītojamo mācīšanās un pedagogu profesionālā atbalsta vajadzības. Prioritāri tiks paredzēta metodiskā atbalsta materiālu izstrāde latviešu valodas, matemātikas, programmēšanas, fizikas, ķīmijas, bioloģijas, datorikas, inženierzinību, ģeogrāfija, vēstures un sociālo zinātņu mācību priekšmetu stundu secīgai plānošanai. 

5. Valsts izveidotu izglītības digitālo platformu pilnveide un attīstība, tai skaitā nodrošinot tajās ietverto mācību resursu pieejamību pedagogu atbalstam un talantīgo izglītojamo dalību atbalsta pasākumos tiešsaistē, kā arī vērtēšanas sistēmas uzlabošanu.

6. Izglītojamo izcilības veicināšana vispārizglītojošos mācību priekšmetos pašvaldības, reģionālā, nacionālā un starptautiskā līmenī. Atbalsts paredzēts izglītojošu, sadarbības un tīklošanās pasākumu īstenošanai izglītojamo talantu attīstībai, tai skaitā praktiskas ievirzes pasākumi izglītojamo talantu un zināšanu pilnveidošanai, nometnes un nodarbības valsts mācību priekšmetu olimpiāžu un Latvijas skolēnu izcilības veicināšanai.