Stāķu pamatskola

2024./2025. mācību gadā Stāķu pamatskolā turpinājās daudzveidīgas un aizraujošas Erasmus+ aktivitātes, kas veicina gan skolēnu, gan pedagogu izaugsmi, kā arī stiprina skolas un vietējās kopienas saites. Šajā laikā tika organizētas skolēnu grupu mobilitātes, pedagogiem piedāvāti kursi un darba ēnošanas iespējas, kā arī uzņemti eksperti, kas palīdzēja paplašināt redzesloku un iedvesmoja jauniem izaicinājumiem. Mēs ar prieku uzņēmām arī viesus no citām valstīm, radot daudzveidīgu starpkultūru vidi. Iegūtās zināšanas un pieredze tika dalīta nodarbībās skolasbiedriem, darbnīcās vecākiem un vietējai kopienai un konferencē novada skolu pedagogiem, tā veicinot plašāku sadarbību un zināšanu apmaiņu. Visas šīs aktivitātes ir cieši sasaistītas ar skolas izvirzītajiem Erasmus+ mērķiem- mērķtiecīgs alternatīvo metožu pielietojums, padziļinātu mācību kursu apmeklēšana dažādu prasmju attīstībai un latviskās kultūridentitātes saglabāšana, stiprināšana un popularizēšana- un Erasmus+ horizontālajām prioritātēm — iekļaušanu un daudzveidību, digitālo pārveidi, vides aizsardzību un cīņu pret klimata pārmaiņām, aktīvu līdzdalību demokrātiskajā dzīvē, stiprinot pilsonisko apziņu un gatavību nākotnes izaicinājumiem.

Mūsu skolas skolēni apmeklēja astoņas Eiropas valstis.

Pagājušā gada jūnijā Stāķu pamatskolā uzņēmām skolēnu grupas no Itālijas, Kipras un Vācijas. Visas šo skolu sadarbības aktivitātes ir vērstas uz vides tēmu. Pirmā šīs sadarbības mobilitāte šajā  mācību gadā notika Sardīnijā (Itālijā). Muflonu rezervāta apmeklējums sniedza iespēju novērot reti sastopamos dzīvniekus un uzzināt par sugu aizsardzību. Kāpšana Mount Limbara kalnā bija fizisks un emocionāls izaicinājums, liekot novērtēt savas spējas, dabu un tās varenumu. Organica muzejā skolēni iepazinās ar zaļās domāšanas konceptiem, redzot, kā māksla var būt aicinājums uz vidi saudzējošu dzīvesveidu. Praktiskajā nodarbībā skolēni no dabīgiem produktiem gatavoja lūpu balzāmu un roku krēmu un diskutēja par šādu produktu izmantošanas nozīmi, lai samazinātu plastmasas atkritumu daudzumu. Lekcijā par cilvēka individualitāti un pieņemšanu rosināja domāt arī par līdzsvaru starp cilvēku vajadzībām un vides aizsardzību. Skolēni devās uz Luras, kur aplūkoja 4000 gadus veco olīvkoku – dzīvu pierādījumu dabas izturībai un nepieciešamībai saglabāt senās ekosistēmas.

Sadarbības partnerskolu skolēni tikās arī mobilitātē Kiprā. Programma sākās ar dalībvalstu prezentācijām, kurās tika parādīts, kā katrā skolā tiek atspoguļota dabas un tās aizsardzības tēma un aprobētas iepriekšējās mobilitātēs apgūtās prasmes. Radošajās darbnīcās lietotie apģērbi tika pārvērsti lietderīgos priekšmetos- somās un mūzikas instrumentos, veicinot ilgtspējīgu domāšanu. Kopīgi tika uzkopta skolas apkārtne. Svētku dienā tika organizēts kruīzs gar Kipras dienvidaustrumu piekrasti no Ayia Napa ostas, vērojot jūras ekosistēmu un apspriežot piesārņojuma ietekmi. Skolēni trīs dienas dzvoja Pedoulas ciematā Troodos kalnos, kur piedalījās vides izglītības centra organizētajos pārgājienos un pētījumos par bioloģisko daudzveidību un klimata pārmaiņām.

Mēs skolā mācāmies domāt “zaļi”, tādēļ ar vides tēmu bija saistīta arī mobilitātē Slovēnijā, Apačes pamatskolā, kas pēc uzbūves un domāšanas veida ir līdzīga mūsu skolai. Skolēni apmeklēja Pohorjes kalnu grēdu, kas pieder dienvidu kaļķakmens Alpiem. Tur atrodas lielākais slēpošanas kūrorts Slovēnijā, bet diemžēl globālās sasilšanas rezultātā dabīgās sniega segas ilgums un biezums katru gadu šeit samazinās. Tika apmeklēts zinātnes parks “Vulkānija”, kur skolēni uzzināja par ģeoloģiskiem procesiem un klimata pārmaiņām. Apmeklēta tika arī Filovču podnieku ciems ar keramikas meistarklasi. Šinī ciemā podnieka arods ģimenēs tiek nodots no paaudzes paaudzē un vēl joprojām cilvēki tur dzīvo saskaņā ar dabu. Skolēniem bija fantastiska iespēja piedalīties praktiskajās darbnīcās, kur viņi uzzināja, ar ko nodarbojas vietējie mājražotāji (ķirbju sēklu eļļas, sīrupu, siera gatavošana, maizes cepšana), gatavoja ziepes un garšaugu sāli, kur viena no galvenajām sastāvdaļām ir meža ķiploks jeb laksis. Pašvaldības vizītes laikā tika stāstīts, kā notiek kopienas sadarbība ar skolu vides jautājumos. Tas mūsu skolēnos stiprināja izpratni par reālu sadarbību un vēlmi būt pilsoniski aktīvākiem un ekoloģisku atbildīgākiem.

Čehijā mūsu skolēni viesojās Sečas pamatskolā, kas arī ir līdzīga mūsu skolai novietojuma un skolēnu skaita ziņā. Galvenais mērķis bija padziļināta dabas izzināšana, ilgtspējīgas attīstības principu apguve un starpkultūru draudzības veidošana. Skolēni apmeklēja Sečas pamatskolas mācību stundas, kā arī keramikas pulciņu un sporta nodarbības. Būtiskākās bija pārgājiena dienas no Rabštejnas uz Slatiņanu, kur tika iepazīti mitrāji, dabas rezervāts, kur dzīvo augstkalnu liellopi un apmeklēta Slatiņany pili ar vēsturiskajiem dārziem. Tika izpētītas arī Oheb pilsdrupas un vērots dambis pie Sečas, kas kalpoja par piemēru cilvēka un dabas mijiedarbībai. Noslēgumā notika projekta diena ar vides aktivitātēm, veidojot smilšu mandalas un sapņu ķērājus no dabas materiāliem.

Jau otro gadu mūsu sadarbības partnere ir Spišsky Hrhov pamatskolu Slovākijā. Mobilitātes mērķis bija motivēt skolēnus vairāk laika pavadīt ārpus telpām, nodarboties ar āra aktivitātēm, izprast ziemas dabas apstākļus un tūrisma iespējas. Nebija vienkārši nopietni iedziļināties drošības noteikumos, esot kalnos, pārvarēt savu “es nevaru, es negribu, man grūti”, ieklausīties norādījumos, apgūstot jaunas prasmes, nemest visu pie malas, ja uzreiz kas neizdodas. Tomēr visiem bija gandarījums pēc pārgājieniem kalnos un mežā, kalnu slēpošanas un slidošanas aktivitātēm. Skolēniem kalnu slēpošana prasīja milzīgu koncentrēšanos, vispirms apgūstot tā saucamo “balto kodeksu”, jeb slēpotāju noteikumus kalnos, un tad precīzi izpildot instruktora norādījumus, izmantojot pacēlājus un braucot lejā no kalna pareizā tehnikā. Prakstiskajā nodarbībā skolēni apguva speciālu fotografēšanas tehniku, kas ietver vizuālos trikus, un izmantoja šīs prasmes savu aktivitāšu dokumentēšanai un prezentēšanai mobilitātes laikā.

Skolēnu grupas mobilitāte Vācijā, kur mūsu skolas sadarbības partneri ir Vācijas, Austrijas un Itālijas skolas, bija vērsta uz līdzdalības izzināšanu caur drāmu un deju. Līdz sīkumiem izplānotās nodarbībās caur jautrām rotaļām skolēni  iepazina cits citu, analizēja sevi, konstatēja dažādas emocijas. Interesanti bija pēc tam šīs emocijas atspoguļot kustībās. Nodarbību noslēgumā tapa pašu veidota emociju virknes deja. Šo nodarbību mērķis bija ne tikai sajust savu ķermeni, būt harmonijā ar apkārt notiekošo, nekautrēties būt atšķirīgam, bet arī uzticēties otram, justies un būt svarīgam, nozīmīgam. Nodarbības gaitā katram bija iespēja izbaudīt emocijas un sajūtas, kuras piedzīvo tas, kurš uzņemās vadību, nosaka darbības virzību, gan arī būt tam, kurš pakļaujās un ir bez iespējas kaut ko mainīt.  Vienreizējs bija skrituļošanas mūzikla apmeklējums. Interesanta skatuves konstrukcija, izsmalcināti kostīmi, aizraujoša mūzika, iespaidīgas tehnoloģijas un stāsts – tas viss saliedētā veselumā lika baudīt šo izrādi vienā elpas vilcienā. Savukārt, Dortmundes mākslas centra "Phoenix des Lumières" apmeklējums skolēniem ļāva būt lieciniekiem, kā māksla atdzimst un dzīvo šodienā.

Šīs pašas sadarbības turpinājums notika mobilitātē Austrijā, kur galvenā uzmanība tika pievērsta sociālajām prasmēm un starpkultūru sadarbībai. Skolēni iesaistījās dažādās praktiskās muzejpedagoģiskajās nodarbībās, kur pētīja dažādu slavenu mākslinieku zīmētos portretus, smēlās iedvesmu un zīmēja pašportretus, klausījās detalizētā gleznu analīzē un interesants atgadījumos, kas notikuši muzejā. Mākslas galerijā skolēni piedalījās nodarbībā, kur tapa koši mākslas darbi. Mūzikas namā skolēni papildināja savas zināšanas par slaveniem austriešu komponistiem un izmēģināja dažādus interaktīvos piedāvājumus. Skolēniem bija vienreizēja iespēja apmeklēt Austrijas parlamentu, kur ar deputātu tika diskutēts ne tikai politiskiem jautājumiem, bet arī par jauniešiem aktuālām tēmām. Pārrunājot kopējo sabiedrības daudzveidību un līdzdalību, tika uzsvērta demokrātiskās līdzdalības nozīme un kopējo vērtību saglabāšana. Iegūtā informācija tika apkopota avīzē, ko veidoja skolēni.Projekta gaitā tika stiprināta bērnu spēja sadarboties un uzņemties līderību, kas ir būtiska pilsoniskās līdzdalības attīstībā.

Pedagogi apmeklēja kursus “Starpkultūru komunikācijas prasmju uzlabošana” un “Bulinga prevencija skolā: kā skolotājiem veidot drošu un iekļaujošu mācību vidi” Grieķijā un ēnoja teātra mākslas skolotāju/ pasniedzēju darbu Vācijā.

Stāķu pamatskolā uzņēmām divas ekspertes no Sicīlijas (Itālijā). Vizītes mērķis bija pedagogu profesionālā pilnveide par jēgpilnu mākslīgā intelekta pielietojumu mācību materiālu sagatavošanā un pielietojumu mācību procesa laikā un programēšanas prasmju paaugstināšanu 5.,6. Un 7. klases skolēniem.

Pie mums viesojās skolēnu grupa no Vroclavas Polijā, kurus mēs apmeklējām iepriekšējā gadā. Nedēļas garumā turpinājām izzināt tēmu par apkārtējo vidi un dabas aizsardzību. Pie šīs tēmas kopīgi padziļināti turpināsim strādāt arī nakamajā mācību gadā.

Trim skolotājiem bija iespēja apmeklēt Erasmus+ Sadarbības un mācību aktivitātes Lietuvā un Vācijā par tēmām “Aktīvi ķermeņi- aktīvi prāti” un “Labākais Erasmus+ programmā: Mācības nākotnei”.

Mēs ne tikai mācāmies, bet dalāmies pieredzē, pielāgojam un ieviešam iegūtās zināšanas un prasmes skolas ikdienā, kas padara skolas dzīvi interesantāku. Ja mums ir ar ko dalīties, mēs neturam to kabatā. Ļoti aizraujošas bija starpdisciplinārās nodarbības, kur mobilitāšu dalībnieki gūtās zināšanas un prasmes nodeva saviem skolasbiedriem, dalījās ar interesantākajiem notikumiem braucienu laikā un mudināja nebaidīties un iesaistīties. Šāds pieredzes nodošanas process saliedē, atver jaunas pieejas mācību procesā, paplašina mācību vidi un resursus.

Jau vairāku gadu garumā kopā ar skolēniem, viņu vecākiem un Stradu pagasta iedzīvotājiem svinam nozīmīgākās latviešu gadskārtas, iedzīvinot tradīcijas skolas dzīvē un ģimenēs. Šajā mācību gadā  svinējām Miķeļdienu, Ziemassvētkus, Meteņdienu,, kad tirgojāmies, maskojāmies, vakarējām dziedot, dejojot, ejot rotaļās, klausījāmies vecmāmiņu stāstos par cimdu adīšanu, gatavojām gardumus un baudījām kopā būšanu.

Priecājamies un lepojamies ar visiem, kuri Stāķu pamatskolu sauc par savējo, atbalsta un rada ģimenisko sajūtu!

Projekti “Mācību mobilitātes skolu izglītības sektorā” (Nr.2023-1-LV01-KA121-SCH-000118644 un Nr.2024-1-LV01-KA121-SCH-000206088  ) tiek finansēti ar Eiropas Komisijas atbalstu.

 

 

Saistītas tēmas

Izglītbas ziņas